Wanneer bij employer branding onderscheid gemaakt wordt tussen ‘binnen’ en ‘buiten’ de organisatie, dan gaat internal branding over de binnenkant. Het is de verzamelnaam voor de manier waarop de werkgever intern ‘werk maakt’ van werkgeverschap het het versterken van het werkgeversmerk. Het doel hiervan is het creëren van binding en trots, en daarmee van medewerkers ambassadeurs maken voor de organisatie. Wanneer interne medewerkers het merk beleven en uitdragen, heeft dit een positieve uitwerking op onderling contact, samenwerking, resultaten, aantrekkingskracht en klantbeleving.
Binnen beginnen
Deze interne beleving wordt sterker en consistenter wanneer er sprake is van duidelijke gedeelde waarden en wanneer duidelijk is hoe deze waarden vertaalt worden naar gedrag in de praktijk. Hoe de kenmerkende of onderscheidende elementen van het merk op diverse manieren vertaald worden naar de eigen organisatie en de medewerkers.
Bij internal branding gaat het niet alleen om een positieve ervaring als medewerker. Het branding element betekent dat men de ervaring ook koppelt aan wat voor de organisatie en het merk belangrijk en kenmerkend is. Wanneer de positieve ervaring wordt gekoppeld aan de unieke kenmerken van het werkgeversmerk, ontstaat een sterk internal brand. Men weet duidelijk ‘waar men bijhoort’ en wat dat betekent.
Integraal is cruciaal
In de praktijk is een HR team bijna altijd betrokken bij het onderhouden, aanjagen of versterken van het internal brand. Maar om aan de binnenkant een sterk werkgeversmerk te zijn, vraagt meer dan de juiste kaders. Voorbeeldgedrag door management, communicatie die in lijn is met het merk en de waarden, en herkenbare uitingen zijn allemaal nodig om een sterke merkbeleving te creëren.
Wil je meer weten over dit onderwerp of vrijblijvend kennismaken? Neem dan even contact op.