Wie je ‘bent’ wordt niet alleen bepaald door wat je van jezelf vindt als organisatie. Een belangrijk deel van de identiteit van de werkgever wordt bepaald door de manier waarop van buitenaf naar de werkgever wordt gekeken. Deze blik van buitenaf wordt imago en reputatie genoemd.

Imago

Deze begrippen lijken erg op elkaar, maar zijn niet gelijk. Het imago van een organisatie is het beeld dat buitenstaanders op afstand hebben van de organisatie. Dit beeld kan behoorlijk gekleurd zijn, en hoeft niet ontstaan te zijn door eigen ervaringen. Een imago kan ontstaan door ‘horen zeggen’, door roddels, nieuws, en alles dat iemand opvangt over een persoon, merk of organisatie. Een merk heeft natuurlijk invloed op het imago. Maar het veranderen ervan kost tijd en kan ook deels buiten de eigen invloed van een organisatie liggen. Dat kan positief en negatief; door aantijgingen van een concurrent kan het imago negatief worden, en door een toevalstreffer kan positief nieuws het imago beïnvloeden.

Reputatie

De reputatie van een organisatie gaat ook over de externe beleving, maar gaat over de daadwerkelijke ervaringen die men heeft met de organisatie. Een imago is met een flinke reclamecampagne dus wel bij te sturen, het beïnvloeden van een reputatie is veel moeilijker omdat een reputatie gebaseerd is op ervaringen met de organisatie.

Zowel imago als reputatie komen niet altijd volledig overeen met de praktijk. Imagoschade kan ontstaan door onterechte media-aandacht, en een slechte reputatie kan gebaseerd zijn op ervaringen die lang geleden zijn. Voor beide geldt: voorkomen is veel beter (en makkelijker) dan genezen.

Wil je meer weten over dit onderwerp of vrijblijvend kennismaken? Neem dan even contact op.