De werkgever als merk. Zoals je kunt lezen in de toelichting bij employer branding strategie werd een merk vroeger vooral gebruikt om de koper ervan te verzekeren van de afkomst. En daarmee werd kwaliteit gesuggereerd. Maar wat betekent een ‘merk’ in de context van werkgeverschap? In de basis is er weinig verschil met de oorspronkelijke betekenis. Een sterk werkgeversmerk staat voor kwaliteit. Maar in de loop der jaren is een ‘merk’ meer gaan betekenen. Het is een netwerk van associaties. Een web van bewust én onbewust opgeslagen informatie over de afzender. En die informatie zorgt bijvoorbeeld voor enthousiasme, vertrouwen, aantrekkingskracht of aanbevelingsintentie. Andersom kan ook. Een merk kan wantrouwen of afkeer oproepen. Bij het bouwen of vormgeven van het werkgeversmerk probeert de werkgever positieve associaties te laten ontstaan in het brein. Door positieve boodschappen, ervaringen, verhalen en andere vormen van informatie.

Er zijn allerlei onbewuste triggers die meespelen. De grootte en de bekendheid van een organisatie beïnvloedt de perceptie bijvoorbeeld positief. Bepaald kleurgebruik kan juist onbewust afschrikken, en een verwachting vooraf heeft invloed op de beleving in de praktijk. 

Over het algemeen kan gesteld worden dat een persoonlijke ervaring de grootste invloed heeft op de associatie, gevolgd door de persoonlijke ervaring van een ander. Reclame en betaalde boodschappen hebben veel minder impact en vervliegen sneller. Je leest er meer over in de toelichting op paid, owned en earned media

Deze uitleg is onderdeel van de kennisbank van Boardroom Rebels. Hier vindt je heldere toelichting op veelgebruikte termen die te maken hebben met employer branding. Wil je meer weten of je verder verdiepen? Op professionalrebels.nl vind je binnenkort veel waardevolle content, tools en training voor professionals. Iets vragen of overleggen? Een berichtje naar info@boardroomrebels.nl wordt snel beantwoord!