Positionering van een werkgeversmerk is iets anders dan het positioneren als business strategie. In commerciële zin gaat dit over de concurrentiepositie en bijvoorbeeld de prijsstrategie. Bij employer branding gaat positionering over de ‘breinpositie’. Hoe moet het werkgeversmerk tussen de oren van potentiële medewerkers komen te zitten? Welke verwachting en emotie willen we oproepen, wat willen we graag beloven? Een positioneringsstrategie is het plan om datgene wat het merk relevant en onderscheidend maakt voor de doelgroep, geloofwaardig tussen de oren te krijgen.

Meer dan reclame

Positionering is traditioneel sterk gerelateerd aan ‘klassieke’ reclame, en een positioneringsstrategie kan de suggestie wekken dat de werkgever ‘als zichzelf’ niet voldoende interessant is. Echter gaat positionering niet zozeer over het mooier maken van het merk, maar over het bewust kiezen voor het zichtbaar maken van onderscheidende kenmerken.

Wil je meer weten over dit onderwerp of vrijblijvend kennismaken? Neem dan even contact op.