De termen missie en visie zie je terug bij bijna elk groter bedrijf. Onlosmakelijk verbonden met employer branding, maar ook vaak een bron van verwarring en wollige taal. De missie wordt gebruikt om aan te geven waar het voor staat. Dus de identiteit van de organisatie. Het is het antwoord op de vraag ‘waarom bestaat de organisatie?’ De visie geeft antwoord op de vraag hoe de organisatie die missie gaat vervullen. Vaak lees je in de visie terug hoe het bedrijf zich wil onderscheiden en hoe het invulling geeft aan de eigen doelstellingen.

Vaak worden deze statements aangevuld met kernwaarden. Een rijtje woorden of een korte omschrijving waar je uit kunt afleiden wat in de uitvoering altijd belangrijk is. Dat kunnen morele waarden zijn, maar bijvoorbeeld ook waarden als vrijheid of onafhankelijkheid. Deze beschrijvingen samen vormen de basis voor de identiteit van het merk. Wanneer dit goed gebeurt wordt dus ook het werkgeversmerk hier van afgeleid. Net als bij de employee value proposition is het belangrijk dat deze waarden in de praktijk goed herkenbaar zijn in gedrag, beleid, en de ervaring die geboden wordt aan klanten en medewerkers.

Verwarrend?

De termen missie en visie worden niet overal op dezelfde manier geïnterpreteerd. En dat is soms verwarrend. De Amerikaanse termen ’mission’ en ‘vision’ betekenen het omgekeerde van de Nederlandse vertalingen. Vision staat ongeveer gelijk aan missie, en mission wordt vertaald als visie. Snap je het nog? Om het niet onnodig ingewikkeld te maken raden wij aan om de ‘Nederlandse’ definitie aan te houden, die past bij de betekenis van de worden en zo voorkom je verwarring.

Wil je meer weten over dit onderwerp of vrijblijvend kennismaken? Neem dan even contact op.