Wat het werkgeversmerk precies omvat, blijft soms nogal vaag. Veel organisaties hebben wel de eigen missie en visie omschreven, en proberen zo woorden te geven aan de identiteit. In de praktijk zijn deze beschrijvingen vaak inwisselbaar en lang niet zo karakteristiek als de leiders veronderstellen. Het is daarom ook vaak moeilijk om op basis van deze beschrijvingen een organisatie duidelijk te positioneren als werkgever. Om duidelijk te maken wat (potentiële) medewerkers merken van het (corporate) merk, wordt een employee value proposition (vaak afgekort als EVP) gebruikt.
De belofte
Dit is een vertaling van het merk naar de voordelen voor medewerkers. Of de belofte die aan de medewerkers gedaan wordt. Kortom: what’s in it for them. Een goede EVP maakt in één keer duidelijk hoe je als medewerker gaat merken wat de werkgever kenmerkt. Die vertaling kun je bijvoorbeeld terugzien in bepaalde unieke arbeidsvoorwaarden, een typische manier van doen, de manier waarop successen gevierd worden, bepaalde elementen uit de bedrijfscultuur, de manier van leidinggeven, etcetera.
Voor de meeste beloftes geldt: als je’t belooft dan moet je het ook waarmaken. Anders kun je beter niets beloven. Dat geldt zeker ook voor de employee value proposition. Liever iets minder beloven en er in de praktijk iets gaafs van maken dan andersom.
Keep it simple
Een employee value proposition wordt vaak vormgegeven vanuit HR, soms in samenspraak met Marketing. De vorm kan verschillen; van een eenvoudige zin tot aan uitgebreide statements. Meestal geldt: eenvoudig en duidelijk is beter. Het maken en gebruiken van een EVP lijkt eenvoudig, maar de meeste mensen hebben een sterke radar voor bullshit. Dus zorg dat je zeker weet wat je doet, en maak het voelbaar in de praktijk. Met een halfslachtige aanpak die niet gedragen wordt ben je vaak verder van huis!
Wil je meer weten over dit onderwerp of vrijblijvend kennismaken? Neem dan even contact op.