Content die door medewerkers gemaakt wordt. Dat is de letterlijke vertaling. Maar dat geeft nog weinig context. Employee generated content is een afgeleide van user generated content; content die (meestal spontaan) door klanten of gebruikers gemaakt en gedeeld wordt. Je kunt hierbij denken aan een klant die op Insta deelt hoe blij ze is met het nieuwe jurkje van merk X, of iemand die zo verrast werd door de gastvrijheid in z’n hotel dat hij er spontaan een aanbeveling over schrijft. Met de opkomst van sociale media ontstond deze vorm van content, en de waarde ervan bleek groot. Dat komt omdat een persoonlijke aanbeveling veel waarde heeft voor anderen. Veel meer zelfs dan de beste reclamecampagne of een prachtige site. Voor commercie geldt: er gaat niets boven de persoonlijke aanbeveling. Het is authentiek en geloofwaardig en dat stimuleert de koopintentie. Werkgevers zijn vaak nog terughoudend als het gaat om het delen van info over de organisatie. Al wordt dat gelukkig steeds minder. Bedrijfsinformatie moest geheim blijven, men was bang dat de informatie op verkeerde plekken terecht kwam, enzovoorts. Deze terughoudendheid heeft er lang voor gezorgd dat medewerkers niet zomaar iets delen over hun werk. Marketeers zijn scherp op de juiste toon en taal (alles moet ‘on brand’ zijn…) en leiders zijn bezorgd over concurrentiegevoelige informatie.

Maar de buitenwereld wil graag iets anders, namelijk een open en eerlijk verhaal over het werken bij de werkgever. Om dat van buitenaf goed te kunnen inschatten is een authentieke boodschap nodig. Niet alleen reclame of een goede website, maar interne informatie die spontaan gedeeld wordt, en het beeld bevestigd. Dat is employee generated content. Dit type content heeft veel meer impact dan corporate content en genereert ook veel meer aandacht. 

Het ingewikkelde aan deze content is dat het zich nauwelijks laat regisseren; dan verdwijnt de spontaniteit, de corporate ‘taal’ wordt overduidelijk zichtbaar en de uitingen verliezen hun effect. Als de medewerker überhaupt al bereid is om voorgekookte content te delen. 

Om toch te profiteren van employee generated content zal de organisatie ruimte moeten geven voor het delen van eigen content, positief gedrag belonen, de voorlopers actief betrekken en verleiden. En natuurlijk door bij het begin te beginnen: zorgen dat de medewerkers zo betrokken zijn dat ze met plezier delen wat ze doen, vinden of meemaken.

Deze uitleg is onderdeel van de kennisbank van Boardroom Rebels. Hier vindt je heldere toelichting op veelgebruikte termen die te maken hebben met employer branding. Wil je meer weten of je verder verdiepen? Op professionalrebels.nl vind je binnenkort veel waardevolle content, tools en training voor professionals. Iets vragen of overleggen? Een een berichtje naar info@boardroomrebels.nl wordt snel beantwoord!