Om de karakteristieken tussen verschillende generaties te duiden worden nogal verschillende definities gebruikt. Kenmerken van generatie Z zijn duidelijk te benoemen, maar exacte jaren doen er wat ons betreft niet zo toe. Deze indelingen zijn vooral handig om bepaalde eigenschappen vast te stellen, en dat kan belangrijk zijn voor de positionering van een merk.

Maar dat geldt alleen als je naar grote groepen kijkt. Het is onzinnig om van een individu vast te stellen dat diegene eigenschappen x en y heeft alleen op basis van een geboortejaar. Wanneer je uitzoomt zie je wel degelijk verschillen tussen generaties.

Een overzichtje

Babyboomers: 1945 – 1960

Generatie X: 1960 – 1980

Generatie Y (millennials): 1980 – 1995

Generatie Z 1995 – 2010

Generatie Alpha: 2010 – 2025

Over die laatste generatie is op de werkvloer nog niet zoveel te zeggen. Voor de andere generaties geldt: hoe jonger, hoe groter de invloed van technologie tijdens de opvoeding en daarna. En dat bepaalt voor een belangrijk deel hoe snel en gemakkelijk nieuwe technologie wordt omarmt, creatief wordt gebruikt om sneller of beter resultaat te halen, hoe men digitaal werkt en samenwerkt, hoe wordt gecommuniceerd en wat men verwacht op het gebied van user experience en gebruiksgemak. En ook hoe normaal het is om bijvoorbeeld online zichtbaar te zijn en om persoonlijke informatie of meningen te delen. Logischerwijs zijn dit duidelijk onderscheidende kenmerk van Generatie Z.

Met name vanwege deze eigenschappen is het onderscheid in generaties relevant. Al schuilt hierin ook een gevaar. Wanneer deze eigenschappen worden toegedicht aan een individuele medewerker op basis van zijn of haar leeftijd, dan ontstaat een stereotypering die wellicht geen recht doet aan het individu.

Wil je meer weten over dit onderwerp of vrijblijvend kennismaken? Neem dan even contact op.