Voorbeelden van andere organisaties kunnen inspirerend zijn als het gaat om innovatie. Veel mensen hebben wel eens gehoord van de 20% werktijd die mensen bij Google mogen besteden aan innovatie (en veel minder mensen weten dat dit inmiddels al bijna 10 jaar verleden tijd is). Of de organisatiestructuur van Buurtzorg, de design thinkers van Ideo of de unieke managementstijl van Ricardo Semler. Dergelijke voorbeelden spreken tot de verbeelding, maar dat maakt ze niet direct bruikbaar in jouw organisatie. Hoe dat zit lees je in dit blog.

Je ziet slechts een deel van het geheel

De keuzes die je als organisatie maakt om innovatie te stimuleren staan zelden op zichzelf. Het zijn uitvloeisels van de doorleefde overtuigingen van de leiders, soms het effect van jarenlang investeren in een organisatiecultuur, andere keren integraal onderdeel van een unieke innovatiestrategie die past bij product, dienst, markt of type klant. De gemene deler is dat wat je (als buitenstaander) ziet, slechts een klein deel is van het systeem waar de oplossing deel van uitmaakt.

Kopiëren is killing

En precies dát is de reden dat je voorzichtig moet zijn met kopiëren van wat je bij de buurman of de concurrent ziet. Het is vergelijkbaar met het meenemen van een mooie bloem uit een tropische vlindertuin, om deze vervolgens in je eigen voortuin te planten. En dan hopen op groei. Er ontbreekt voor die bloem van alles. De temperatuur, de voedingsbodem, de luchtvochtigheid, en ga zo maar door. In jouw voortuin bloemen vast hele mooie bloemen, maar dat zijn wel de bloemen die passen bij het klimaat en de omgeving.

Geen hobbels maar input

Mooie, onderscheidende manieren om te werken aan innovatie zijn vaak leuk en interessant. Dat kan veel zichtbaarheid opleveren, met de neiging om de aanpak 1:1 over te nemen. En dat is meestal gedoemd te mislukken omdat iedere organisatie uniek is. Een eigen organisatiecultuur, eigen manieren van werken, interne (soms onuitgesproken) verwachtingen en mores, en een concurrentieveld dat nergens mee te vergelijken is. Om nog maar te zwijgen van culturele verschillen.

Al deze verschillen zijn geen hobbels die je moet gladstrijken in de zoektocht naar een goed innovatieproces, maar juist bruikbare input om tot iets te komen wat echt past bij jouw organisatie. Wanneer je jouw unieke setting, cultuur en markt als uitgangspunt neemt dan heb je oog voor de randvoorwaarden van een goed werkende aanpak of oplossing. Dus probeer niet na te apen maar focus op jouw eigen unieke eigenschappen. Als het goed is levert je dat meer dan genoeg op voor een eigen, werkende én onderscheidende aanpak.