Recruitment is de activiteit die erop gericht is om nieuwe medewerkers te vinden. Om vacatures zo snel en zo goed mogelijk in te vullen. Vroeger was dit een zaak van een papieren advertentie plaatsen, en hopen dat de doelgroep de advertentie onder ogen kreeg en zou reageren. De technologische mogelijkheden en de digitale kanalen die zijn ontstaan (en nog steeds toenemen en veranderen) maken het mogelijk om doelgroepen heel goed te targetten. En daar ontstaat recruitment marketing. Wanneer je weet waar jouw doelgroep zich bevindt, dan kun je deze heel precies een op maat gemaakte boodschap voorschotelen. En omdat dit online gebeurt, is vervolgens ook goed te traceren waar geklikt wordt, en wat de gebruiker vervolgens doet. Het tracken van gedrag geeft ook heel veel inzicht in de conversie; welke deel van de kijkers klikt op de advertentie, wie leest vervolgens verder, etc.

Dit is het werkveld van recruitment marketing. Op deze manier worden boodschappen, vacatureteksten, werkenbij-sites en andere uitingen zo afgestemd op de doelgroep en het passende kanaal, dat ze optimaal converteren. Wat dus zorgt voor meer geschikte kandidaten en een snellere invulling van vacatures. 

Deze uitleg is onderdeel van de kennisbank van Boardroom Rebels. Hier vindt je heldere toelichting op veelgebruikte termen die te maken hebben met employer branding. Wil je meer weten of je verder verdiepen? Op professionalrebels.nl vind je binnenkort veel waardevolle content, tools en training voor professionals. Iets vragen of overleggen? Een een berichtje naar info@boardroomrebels.nl wordt snel beantwoord!