Ooit hadden marketing en HR niets met elkaar te maken. En zelfs productontwikkeling stond ver af van het corporate merk. Ook in de ogen van consumenten, medewerkers en klanten was er een duidelijke scheiding tussen de verschillende kanten van het merk. Het werkgeversmerk had weinig te maken met de reputatie van het corporate merk of een productmerk. Er was daarmee geen sprake van integraal merkbeleid. 

Deze scheidslijn is voor veel merken veel dunner geworden, of zelfs helemaal verdwenen. In het algemeen zijn mensen zich steeds meer bewust geworden van een merk als geheel. Een organisatie is dus niet alleen een goede werkgever, maar er wordt ook gekeken naar de maatschappelijke verantwoordelijkheid en de reputatie. Maar ook de mate waarin men zich bijvoorbeeld identificeert met het product of de dienstverlening is mede bepalend voor de merkbeleving. 

Voor organisaties betekent dit dat een consistente merkbeleving belangrijk is. Hoe men ook naar het merk kijkt, – naar het product, de maatschappelijke impact, als aandeelhouder, medewerker, klant of leverancier –  de beleving moet in de basis hetzelfde zijn. 

Dat vraagt integraal merkbeleid; een eenduidige aanpak, die de verschillende disciplines van branding overstijgt. Er wordt op die manier niet vanuit één invalshoek gekeken naar het merk. Het uitgangspunt is dat iemand, ongeacht of diegene een potentiele klant, medewerker, leverancier is of andere rol heeft, de uitgingen van het merk consistent beleeft. 

Deze uitleg is onderdeel van de kennisbank van Boardroom Rebels. Hier vindt je heldere toelichting op veelgebruikte termen die te maken hebben met employer branding. Wil je meer weten of je verder verdiepen? Op professionalrebels.nl vind je binnenkort veel waardevolle content, tools en training voor professionals. Iets vragen of overleggen? Een een berichtje naar info@boardroomrebels.nl wordt snel beantwoord!