Content betekent inhoud. Een stuk op een site, een video, een lijst met linkjes, noem het maar op. Het is allemaal content. De term is veelomvattend, en daarmee ook soms onduidelijk. Meestal wordt met ‘content’ specifiek bedoeld: de inhoud die geproduceerd wordt om de zichtbaarheid en aantrekkingskracht op een vooraf vastgestelde doelgroep te vergroten. Deze versmalling is nodig, omdat content in de breedste zin van het woord betrekking heeft op bijna alles dat (online) gepubliceerd wordt. Een goede contentstrategie gaat over meer dingen.

Een goede contentstrategie gaat over een aantal belangrijke vragen:

  1. Wat wil ik zeggen? Wat is mijn inhoudelijke boodschap?
  2. Voor wie is deze boodschap bedoeld?
  3. Wat wil ik bereiken met deze boodschap? 
  4. Waar moet ik dat zeggen? Welke kanalen gebruik ik voor deze boodschap aan deze doelgroep?
  5. Hoe meet ik het effect van mijn boodschap?

Een duidelijk doelgroep en kanaalkeuze zijn essentieel voor het effectief verspreiden van content. En omdat integraal merkbeleid steeds relevanter wordt, is het ook verstandig om een contentstrategie integraal te benaderen. Want een klant wordt misschien wel medewerker. En een sterke reputatie op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid kan zich vertalen in meer aantrekkingskracht op potentiële medewerkers. Zo zijn de verschillende kanten van een merk steeds meer verweven, en dat mag zichtbaar zijn in de contentstrategie. 

Zorgvuldig targetten van de juiste doelgroep is wel heel relevant; een goed doordachte boodschap die de verkeerde doelgroep bereikt heeft geen effect. 

Een goede contentstrategie is gebaseerd op feiten. Van offline communicatie is bereik lastig te meten, er kan hooguit een schatting gemaakt worden. 

Voor online content geldt: een combinatie van onderzoek vooraf en doorlopend meten van conversie en (doelgroepspecifiek) bereik geeft een goed beeld van het effect van de contentstrategie. En dus continue feedback voor verbetering, zodat de juiste doelgroep de juiste boodschap krijgt. Op het best passende kanaal, en in een format dat past bij de aard van de boodschap.

Deze over contentstrategie uitleg is onderdeel van de kennisbank van Boardroom Rebels. Hier vindt je heldere toelichting op veelgebruikte termen die te maken hebben met employer branding. Wil je meer weten of je verder verdiepen? Op professionalrebels.nl vind je binnenkort veel waardevolle content, tools en training voor professionals. Iets vragen of overleggen? Een een berichtje naar info@boardroomrebels.nl wordt snel beantwoord!