Waarom zou je aan de slag gaan met employee generated content? Laten we eens kijken naar de Millennials. 88% van deze groep is actief op sociale media. En deze groep is inmiddels druk bezig de werkvloer te bevolken. Zij verwachten een open en eerlijk verhaal van werkgevers, ook op sociale media. Niet alleen reclame of een goede website, maar interne informatie die spontaan gedeeld wordt en het beeld bevestigt. Wat heb je hier concreet aan als werkgever? In deze blog zetten we de voordelen van employee generated content voor je op een rijtje.

1. De werknemer weet het het best. 

Je werknemer is je goud op de sociale netwerken. De werknemer weet het best wat er allemaal speelt binnen de organisatie. In plaats van alleen marketing of HR-mensen aan het woord te laten, kunnen werknemers van andere afdelingen een heel ander licht werpen op dingen die spelen. Zij zitten er midden in en zijn daarmee meteen betrouwbare bronnen om een oordeel te vormen over de werkgever. Zet ze dus in om hun verhaal te vertellen!

2. De stem van de werkvloer.

Als organisatie kun je profiteren van de mening van je eigen werknemers. Door ze een platform te bieden voelen zij zich meer gewaardeerd en betrokken bij de ontwikkelingen van de organisatie. Door klein te beginnen met employee generated content, motiveer je anderen binnen de organisatie om mee te gaan doen. De olievlek. Je werkt samen aan de doelstellingen van de organisatie. Bijkomend voordeel kan zijn dat dit een positieve invloed heeft op de totale kosten van het marketing budget.

3. Iedere werknemers heeft een uniek netwerk aan contacten.

Doordat werknemers onderwerpen aansnijden die gaan over de organisatie, ben je als organisatie in staat om een veel groter bereik op te bouwen. Een simpel rekensommetje: Er werken bij jouw 500 mensen, waarvan 10% meedoet met employee generated content, dan zijn er dus 50 mensen actief op sociale media om mee te bouwen aan het werkgeversmerk. De zichtbaarheid neemt enorm toe doordat veel meer mensen de boodschap te zien krijgen.

4. Het helpt bij het vinden van talent.

Doordat je samen bouwt aan het bereik van je werkgeversmerk en als je mensen met liefde laat vertellen over hun werk, levert dit twee dingen op. Een groter bereik en een betrouwbaarder verhaal. Zo wordt het makkelijker om talent te vinden en te binden. Je bent open en dit geeft vertrouwen. Talent zal dit opmerken omdat ze worden aangesproken door het verhaal binnen hun eigen (sociale)netwerk. Een bijkomend effect is dat het een boost geeft aan je werknemers hun eigen ontwikkeling, netwerk en mogelijkheden zich te positioneren als expert. Ook weer aantrekkelijk voor het talent buiten je organisatie.

Nu heb je de voordelen van employee generated content op een rijtje! Meer weten over Boardroom Rebels? Abonneer je op onze podcast: De jongens van Boardroom Rebels.